Program Masih Ada Yang Sayang bersama Anak-Anak Yatim & Miskin

0

Posted by Aktivis Alam Sekitar Kampus; | Posted in | Posted on 12 September 2009

Tarikh: 11-12 September 2009
Tempat : Surau Kampung Sungai Badak, Kulim Kedah
Anjuran : BAKUN, TERAS, AJK Surau Kampung Sungai Badak

Program selama 2 hari ini mengukir seribu kenangan bersama-sama anak kecil yang tidak sebertuah seperti anak-anak lain. Program ini mengumpulkan kami CARE (saya) dan yang lain semuanya sahabat PPM. CARE atau PPM??persoalan ini bukan penting mana kerana perkara yang baik tidak perlu jadikan persatuan sebagai ukuran. Saya juga CARE dan saya juga PPM. Dan saya sayang kedua-duanya. Gabungan kebajikan alam dan masyarakat. Sedikit perkongsian daripada saya, tugas sebagai aktivis bukan satu perkara yang mudah. ia memerlukan pengorbanan. Menjadi seorang aktivis alam sekitar tampak kelihatan mudah. Tetapi dalam konteks apakah aktivis itu dimaksudkan?adakah konsep itu kita boleh katakan bahawa hanya pada alam?? baiklah saya jelaskan mengikut konteks saya. Aktivis??bermakna aktif dan sukarelawan.suka+rela+lawan. 1. Suka akan kerja2 sebagai aktivis walaupun cabaran yang berat bakal ditempuh. 2. Rela diri berkorban demi menegakkan sesuatu perkara benar. 3. lawan segala kemungkaran dan pencerobohan. lawan diri yang malas untuk berbuat sesuatu terhadap kemungkaran.
Program anak yatim mampu merawat sedikit sebanyak kerinduan terhadap adik2 di kampung. Anak2 yatim ini memerlukan kasih-sayang dan perhatian daripada kita semua. Sungguhpun nasib mereka mula terbela. Namun adakah mereka mendapat kasih sayang yang sebaiknya? Apakah peranan kita? Kita terlalu sibuk dengan pelbagai jenis urusan duniawi. Hiburan, Assignment, akademik, kokuriulum dan sebagainya.
Mengapakah ketika mempunyai peluang untuk berbakti kita tidak mengendahkannya. Saya juga begitu. Akademik mengatasi segalanya. Saya juga insan biasa. Jika dulu fokus saya hanya pada alam. Tetapi kini Segalanya perlu diambil beratkan. Kerana Manusia itu sebahagian daripada alam.
Tidak perlu memilih dalam menjalani tugas sebagai insan. Bak kata pepatah, bukan mudah untuk bernafas dalam jiwa hamba. Kita mempunyai banyak tanggung jawab yang perlu dilaksanakan. Adakah kita hanya membiarkan saudara kita yang kita sayang dalam kesusahan?kesakitan?? Tidak dapat dibayangkan bagaimana perasaan anak2 kecil ini mampu mengukir senyuman sungguhpun ditinggalkan ibu bapa pada usia yang teramat muda dan masih kecil. Tika mereka memerlukan kasih sayang daripada ibu-bapa dimanakah kita ? Saya sendiri tidak tahu bagaimana keadaan saya sekiranya ditinggalkan oleh orang-orang yang saya kasihi. sungguh menyedihkan...
Apa-apapun diharap mereka tabah melalui liku kehidupan kerana kehidupan ini hanya sementara. Pilihan jalan punya hanya 2 iaitu Good or Bad...sekian disini...........:-)














Cetak Artikel Ini

Comments (0)

Post a comment