Tanaman GM bukan cara terbaik bagi krisis makanan( Versi Malaysia)

0

Posted by Aktivis Alam Sekitar Kampus; | Posted in | Posted on 11 July 2008

petikan dari : sosialis kanan

Mutakhir ini, krisis makanan telah membawa komuniti dunia ke dalam satu ketidakpastian dan mencetuskan situasi panik. Walau bagaimanapun krisis tersebut telah diabaikansejak sekian lama di bawah neoliberalisme sistem ekonomi yang melahirkan dasar-dasar tertentu seperti " Program Struktur Pelarasan (SAP) yang telah diperkenalkan dan dipromosikan oleh Bank Dunia dan IMF. Di bawah SAP, negara-negara yang berhutang (kebanyakannya negara-negara dunia ketiga ) yang mengambil pinjaman kewangan daripada pinjaman institusi antarabangsa ini , telah diberitahu untuk menanam satu hasil tanaman keperluan yang akan dieksport daripada mereka menanam tanaman-tanaman ruji untuk keperluan sendiri bagi penggunaan domestik. Oleh itu, ia telah membawa ke suatu krisis kemanusiaan akibat kekurangan makanan dalam kebanyakan negara telah menyelaraskan dasar-dasar dibawah SAP.
Tambahan pula, neoliberalisme sistem ekonomi membenarkan komoditi am seperti makanan telah digunakan untuk spekulasi dan tawar-menawar yang membawa ke satu perubahan pergolakan harga. Kumpulan tanpa keuntungan antarabangsa GRAIN hanya mempunyai satu penyata bercetak yang dipanggil " membuat satu pengorbanan daripada kelaparan" yang di negeri-negeri. "Jumlah wang spekulatif dalam niaga hadapan komoditi-komoditi adalah kurang daripada 5 bilion dalam tahun 2000. Tahun lepas, ia menggelembung untuk secara kasar sebanyak 175 bilion dollar.
Seperti mana yang diketahui, kebanyakan di bawah neoliberalism adalah keuntungan. Peranan tanaman-tanaman makanan jagung dan soya ada juga dipindahkan daripada hanya peranan memberi makanan kepada orang ramai dan juga kini digunakan untuk membekalkan minyak-minyak kenderaan yang dinamakan biofuel.
Di bawah sepanduk neoliberalism juga, mitos " Genetik tanaman-tanaman Modified adalah satu penyelesaian untuk dunia kelaparan" wujud dan dipromosikan dengan rancaknya oleh perbadanan-perbadanan perniagaan tani daripada negara-negara maju.
Untuk menyangkal idea ini saya mahu memetik satu bantahan daripada Claire Hope Cummings yang merupakan seorang wartawan alam sekitar dan bekas peguam persekitaran yang berkhidmat selama 20 bertahun di Amerika Syarikat.Dalam buku terbarunya “Uncertain Peril:Genetic Engineering and Future Seeds”, dia mengemukakan lima sebab yang kukuh dengan mengatakan kejuruteraan genetik itu adalah tidak sesuai untuk pertanian.

Pertama: Kejuruteraan genetik merupakan sains yang lemah. Ia dibangunkan atas dasar kelemahan anggapan umum yang menyebabkan ianya disalahgunakan oleh komuniti saintifik.

Kedua: Kejuruteraan genetik merupakan biologi yang lemah. Ini adalah kerana ianya berpotensi menjadi penyebab berlakunya pencemaran genetik dan boleh memberikan risiko ke atas kesihatan manusia jika tidak terkawal.
Ketiga: Kejuruteraan genetik adalah dasar sosial yang buruk. Ini adalah kerana ia meletakkan kawalan yang ketat ke atas biji benih dan makanan asasi serta ladang-ladang kepada beberapa perbadanan yang mempunyai kepentingan tersendiri iaitu untuk mendapatkan keuntungan yang jelas sekali akan memberikan kesan terhadap kita.
Keempat : Kejuruteraan genetik merupakan ekonomi yang teruk. Selepas berbillion dolar dikeluarkan dan dalam tempoh tiga puluh tahun, hanya beberapa produk yang dikomersialkan dan tiada penawaran baru. Tiada sesiapa yang ditanya mengenai Geneticallay Modified Organisme (GMO’s) dan diberi pilihan untuk pengguna menolaknya.
Kelima: Kejuruteraan genetik merupakan sejenis pertanian yang buruk. GMO tidak mengendahkan isu-isu yang mengancam aktiviti pertanian. GMO direka untuk menggantikan penggunaan rumpai dan mengawal penggunaan bahan kimia. Hasil yang dipatenkan dan benih-benih yang berubah secara genetik menyebabkan timbulnya masalah yang serius ke atas sistem industri makanan dan ini akan memberikan kesan terhadap autonomi petani-petani yang menggunakannya.

Berdasarkan perspektif ini, saya berharap MARDI tidak terlalu cepat untuk mempraktikkan kaedah ini ke atas tanaman-tanaman dengan menjadikan GM sebagai satu langkah penyelesaian dalam bidang pertanian sebelum merujuk dan berbincang secara meluas dengan Badan Bukan Kerajaan (NGO) dan para penyelidik yang bereputasi baik mengenai kesan tanaman GM terhadap masyarakat kita.

Cetak Artikel Ini

Comments (0)

Post a comment