Bahan buangan punca anak paus mati

0

Posted by Aktivis Alam Sekitar Kampus; | Posted in | Posted on 15 October 2008

Utusan Malaysia ( 16.10.08)

KUANTAN 15 Okt. - Kematian seekor anak paus yang bangkainya ditemui terdampar di pantai Kuala Nenasi, Pekan semalam, dipercayai berpunca daripada bahan buangan yang ditemui di dalam perut mamalia itu.

Pegawai Penyelidik Unit Mamalia Marin, Pusat Penyu dan Ekosistem Marin (Tumec), Mohd. Lazim Mohd. Saif berkata, pihaknya tidak menolak kemungkinan bahan buangan seperti plastik, botol minuman dan tali yang ditemui di dalam usus merupakan punca kematian anak paus seberat tiga tan itu.

''Setelah menjalankan pembedahan, kami menemui beberapa bahan buangan yang dibuang ke laut dan ditelan oleh anak paus itu seperti plastik, botol minuman dan tali.

''Bahan-bahan tersebut mungkin menyebabkan usus mamalia tersebut tersumbat dan mengalami kesakitan hingga tidak berdaya untuk berenang ke habitat asalnya,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Kelmarin, penduduk Kampung Kuala Nenasi gempar apabila seekor anak paus yang masih hidup seberat kira-kira tiga tan terdampar di pantai Kuala Sungai Nenasi.

Anak paus berukuran 10 meter panjang itu dipercayai jenis Fin berdasarkan sirip belakang yang pendek, bukaan mulut yang panjang serta bergaris lurus selari dengan matanya.

Mamalia itu yang berjaya dilepaskan semula ke laut malam kelmarin bagaimanapun ditemui mati kira-kira pukul 2 petang semalam oleh penduduk di pantai berhampiran kawasan ia ditemui terdampar.

Mohd. Lazim memberitahu, kecederaan yang dialami pada bahagian muncung anak paus itu pula dipercayai akibat terlanggar batu karang menyebabkan tubuh mamalia itu menjadi lemah hingga terpisah daripada kumpulannya.

Ekoran itu, jelasnya, anak paus itu dipercayai jatuh sakit dan tidak berdaya melawan arus air laut mengakibatkan ia ditolak kembali berhampiran lokasi ia dijumpai kelmarin.

Sementara itu, Pengarah Perikanan Pahang, Mohamad Mat Saman ketika dihubungi memberitahu, bangkai anak paus yang ditanam sedalam kira-kira 3 meter itu akan digali dalam tempoh dua bulan lagi bagi mendapatkan tulangnya untuk tujuan penyelidikan dan pameran.

Difahamkan, ratusan orang ramai hadir melihat haiwan tersebut ketika bedah siasat dilakukan kira-kira pukul 6.30 petang semalam sebelum ditanam di hujung Tanjung Nenasi kira-kira pukul 12 tengah malam hari yang sama.


Petikan Berita :

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1016&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_07.htm

Cetak Artikel Ini

Comments (0)

Post a comment